3 företag som lyckats digitalisera affären

Vad har Nike, Foreo och Airbnb gemensamt? Samtliga har möjliggjort enorm expansion genom digitalisering av affären. Inspireras av tjänster som multinationella företag satsat på och lyckats med. Och börja planera framåt!

Fyra av fem företag riskerar digitalt dödläge för att de saknar digital plan. För att utmana den digitala utvecklingen krävs att man tänker nytt. Här följer tre företag som verkligen lyckats.

 

Nike skräddarsyr med digitalt ekosystem

Nike hade många anledningar att ansluta sig digitalt till sina konsumenter. Strategin blev att skapa en digital plattform som erbjuder skräddarsydda tjänster för konsumenten. Värdet i produkten ger återkommande kunder.

2012 lanserade Nike sina populära Fuel bands som mäter konsumenternas fysiska aktivitet. Bandet presenterar bland annat data på antal steg och brända kalorier. Förutom digitala produkter lanserade Nike även sitt digitala ekosystem, Nike+, ett community där konsumenter registrerar sina personliga uppgifter kring träning och hälsa. Utifrån data rekommenderar plattformen exklusiva produkter som passar kundens engagemang och belönar efter en viss typ av aktivitet.

Förutom att satsa på det digitala har Nike även fokuserat på sina omnikanaler – de fysiska affärerna. Just nu personifieras kundens upplevelse. I appen får du erbjudanden utformade efter personliga preferenser. När kunden går in i en butik känner censorer igen individen och utformar specifika erbjudanden. Kunden kan även betala direkt i appen och slipper stå i kö. Allt för att underlätta köpprocessen.

 

Foreo digitaliserar skönhetsbranschen

Det svenska imperiet Foreo har tagit skönhetsbranschen med storm. Det multinationella företaget har digitaliserat branschen på egen hand med sina produkter. Digitalt baserade produkter ansluts till en smartphone och analyserar din hudton. Ansiktet analyseras med en tillhörande app kopplad till respektive enhet. Utefter analysen får du en personlig hudvårdsrutin.

Förnya erbjudandet och affären

Utöver ansiktsprodukter som på bästa sätt analyserar din hud har Foreo tagit den elektroniska tandborsten till nästa nivå. Med sonisk pulseringsteknologi och smart hybriddesign gör företaget unika tandborstar.

Vad har då detta med digitalisering att göra? Foreo vågade tänka nytt och förändrade förhållningssättet till produkterna. I stället för att skapa skönhetsprodukter som redan fanns på marknaden digitaliserade de produkter, så att varje individ har tillgång till ett mini-spa hemma.

 

Airbnb följde vad marknaden efterfrågade

Airbnb – plattformen för bokning av boende – fick hotellbranschen att skaka när de tog sig in på marknaden. Digitaliseringen hotade hotellbranschens konventionella konkurrensfördelar. I takt med att Airbnb expanderade förnyade sig även den traditionella hotellbranschen. Konsumenterna efterfrågade andra alternativ än klassiska hotellkomplex – som dessutom anses vara en miljöbov i vårt moderna samhälle – och Airbnb kom lägligt i tiden.

Förutom sitt förenklade bokningssystem via mobilen har Airbnb nu även personifierat användandet för uthyrare. Med konkurrenskraftiga prissättningsmoduler och verktyg underlättar de prissättningen. De har även skapat möjlighet att samla in insikter från olika bokningsmoduler och jämförbara listor, så att priset anpassas efter kundens behov på lämpligaste sätt.

Airbnb disruptade branschen genom att låta även uthyrarna få möjlighet att tjäna pengar – inte bara hotellen. Man skapade det marknaden efterfrågade och därför blev också plattformen snabbt enormt inflytelserik.

 

planera för digital transformation

 

Digitalisera? Läs mer här