Bättre digital marknadsföring med visuell kommunikation

Bild och rörligt blir allt viktigare inom digital marknadsföring. Ökande digitalisering skapar fler kontaktytor med målgruppen. Så hur skapar vi effektiv marknadsföring som samtidigt stärker varumärket? Matilda Ericsson tipsar.

Marknadsföring blir alltmer visuell. Och det går en rak linje mellan det visuella i kommunikationen och varumärket. Vilka värden signalerar vi? Möter vi målgruppens emotionella behov? För att lyckas med symbiosen mellan kraftfull marknadsföring och ett starkare varumärke krävs insikt i vad som kommuniceras visuellt på varje kontaktyta.

faktaruta

 


Så ska marknadsföring & innehåll se ut

Det viktigaste är att inte försöka ta genvägar. Börja alltid med varumärket! Vad vill ni att kunderna ska minnas när de besökt er hemsida eller sett en av era annonser? Vad är essensen i er verksamhet? När de frågorna är besvarade tillämpar ni det på det visuella materialet.

Att hitta sin visuella position kräver fingertoppskänsla. Några frågor att ställa sig själv när man väljer bilder är: Hur ska kunderna känna när de ser bilden? Skulle du känna igen att bilden hörde ihop med varumärket om inte loggan syns bredvid? Hur vill vi att kunderna ska reagera på bilden?

Glöm inte att ha kul! Att använda visuell kommunikation för att stärka varumärket kan och bör vara en kreativ process. Det stärker den egna förståelsen för varumärket. Var inte rädd att diskutera bildval med kollegor. Det är lätt att bli blind för helheten när man stirrat på bilder ett tag. Det är en god idé att hjälpas åt att se till att standarden upprätthålls. Då slipper man en glidning i budskapet man vill förmedla.

 

3 tips för effektivare visuell marknadsföring

1. Planera bilderna lika noga som texten!
Vi planerar ofta textinnehåll noggrant, men glömmer bort bilderna. Det slutar med att man i panik försöker hitta en bildbanksbild som säger något i stil med vad man tänkt sig. När man i sista stund letar bilder, till exempel precis innan ett blogginlägg ska publiceras, är det inte ovanligt att man väljer första bästa bild utan att tänka på helheten. Planera därför bilderna i god tid!

Blogginlägg till exempel: Gör en utförlig planering för kommande tre månader och ta ett helhetsgrepp om bildspråket för inläggen. Hur ska de harmoniera med övrigt visuellt material? Hur ska kunderna känna igen att blogginläggen är från just er om de scrollar förbi dem i Facebook- eller LinkedIn-flödet?

Bygg upp en bildbank med bilder som går i linje med varumärket. Då har ni några bilder på lager om det skulle behövas utöver det planerade.

2. Bild och text ska komplettera och lyfta varandra
Bilder är kraftfulla verktyg för att snabbt och effektivt förmedla budskap. Sätt rätt bild på rätt plats. Lyft blicken och välj bilder som säger något mer än vad som står i rubriken. Bilder ger möjlighet att förmedla en mer nyanserad bild på en bråkdels sekund. Använd bilder för att förtydliga något som står mellan raderna eller summera textens budskap.

3. Visuell kommunikation är inte bara foto!
Komplettera foton med rörliga bilder, illustrationer och färger.

  • Rörliga bilder är ett sätt att engagera kunderna. Hjärnan är programmerad för att reagera på saker som rör sig. Dessutom tar det mycket mindre energi att titta på ett videoklipp än att läsa en en text. Visst stannar du också upp när det kommer en video i Instagramflödet?
  • Det finns en anledning till att vi använder symboler i trafiken. Vi uppfattar snabbt vad symbolerna står för. Hjärnan tolkar ständigt bilder och förenklar synintryck till ikoner. En symbol är en redan förenklad bild, vilket gör jobbet lite lättare för hjärnan. Använd symboler för att förtydliga budskapet.
  • Välj färger med omsorg. Färgskalan i bilderna ska harmoniera med varandra och med varumärket. Att retuschera bilderna på samma sätt (genom att t.ex lägga en varm färgton) är ett sätt att få dem att hänga ihop. Ett annat sätt är att helt enkelt välja motiv i samma färgskala eller att skapa illustrationer som harmonierar med den grafiska profilen.

 

4 sorters visuellt innehåll ni behöver i marknadsföringen

visuellt innehåll

 

Matilda
Vem är då Matilda Ericsson?

Jag är nyutexaminerad digital marknadsförare med kandidatexamen i visuell kommunikation. Jag har precis börjat arbeta på Convertor!

Vad driver dig?

Viljan att skapa kommunikation som når ut och träffar rätt. En önskan att skapa kreativt och visuellt tilltalande innehåll som stärker varumärken och inspirerar människor.

 

Nå rätt målgrupp

Läs mer om vad vi gör