Favoriter i repris – lyckade sociala kampanjer

Av: John Flygare

Sociala medier Malmö Byrå

Vi publicerade nyligen en text om vanliga snedsteg när man skapar kampanjer i sociala medier. Nu tänkte vi istället dela med oss av ett gäng riktigt lyckade exempel att hämta inspiration från. De må ha ett par år på nacken, men är väl värda att återbesöka.

1. Oreos: #oreohorrorstory

Oreo är berömda för sina kakor och har genom åren skapat roliga koncept kring hur man kan äta dem. Populärt är att kombinera dem med mjölk, vilket de passade på att skoja om i en av de vines som publicerades i samband med Halloween 2013.

Under hashtaggen #oreohorrorstory delade de videoklipp inspirerade av klassiska skräckisar på vine.co, där de byggt upp en följarskara på över 60 000 användare (kontot tycks dock ha somnat av under 2016). Då de parafraserade kända filmscener kunde många relatera till och uppskatta kampanjen. Smart, roligt och välgenomtänkt.

Nedan ser du våra favoriter, men kolla gärna in alla Oreos vines.

 

2. Ad Council #lovehasnolabels

Ad Council utvecklar bland annat kampanjer för ökad tolerans i samhället. Ofta arbetar de fram en slagkraftig hashtagg, som i en och samma mening sammanfattar det budskap de vill uttrycka. Under #lovehasnolabels ville de förmedla att kärleken är gränslös och inte känner vare sig kön, etnicitet, funktionsnedsättning, religion eller ålder.

För att förstärka budskapet lät de spela in en video som – på ett poetiskt, symboliskt vis – visualiserar hur alla människor är lika inuti.

Emotionellt manipulativt måhända, men högst effektivt. Videon spreds som en löpeld och har setts över 57 miljoner gånger. Kolla själv och dela om du håller med om budskapet:

3. Always #likeagirl

Always tillverkar diverse hygienprodukter för kvinnor. För två år sedan bestämde de sig för att försöka förändra innebörden av begreppet ”like a girl”. Med en video som visar hur barn och ungdomar uppfattar uttryck som ”run like a girl” och ”fight like a girl”, belyser de hur flickors självkänsla successivt sjunker från puberteten in i tonåren.

Kampanjen är ett utmärkt exempel på hur man som företag kan göra skillnad och väva in ett verkligt engagemang i berättelsen om sitt varumärke. Går du in på deras hemsida idag så ser du att de fortfarande, med lyckat resultat, bygger vidare på sin nya payoff: ”Like a girl”. Videon har fått internationellt genomslag och hittills setts över 60 miljoner gånger.

4. GoPro – genier på Instagram

GoPro säljer prisvärda videokameror för extremsportare och människor med en äventyrlig livsstil. I sociala medier har de bland annat utmärkt sig genom sitt Instagramkonto, som vid dags dato har över nio miljoner följare. Sin omfattande följarskara förvaltar de på helt rätt sätt – genom att dela häpnadsväckande bilder och videoklipp på sportutövare och kicksökare från jordens alla hörn. Inget fokus på försäljning, endast strategiskt och sannolikt ytterst lönsamt varumärkesbyggande.

Men varifrån får de allt innehåll? Entusiasterna förstås! GoPro-fansen engagerar sig nämligen mer än gärna. Under hashtaggen #GoPro finner man runt 21 miljoner bilder och videos. GoPro snappar självklart upp och delar de bästa inläggen.

En favorit är den skateboardåkande katten:

5. Oatly: #summerofminus69%

Oatly fortsätter att dra maximal nytta av sociala mediers sprängkraft. Genom åren har de byggt sitt varumärke ur ett ”vi och dem”-perspektiv, där man antingen är med eller mot dem i deras kamp mot, vad de anser vara, överdriven mjölkkonsumtion. Inför förra årets festivalsäsong hämtade de inspiration från Bryan Adams gamla sommarplåga, ”Summer of 69”, och skapade hashtaggen #summerofminus69.

Syftet är att belysa hur vi genom att byta ut mjölk mot växtbaserade alternativ kan sänka utsläppen av växthusgaser med upp till 69 %. Genom att skriva under en namninsamling deltar man i en tävling om festivalbiljetter, vilket drastiskt ökar antalet underskrifter, nu uppe i 9 000 till antalet. En extra twist är att namninsamlingen sedan omvandlas till en ”one song playlist”, där varje underskrift innebär ytterligare en uppspelning av låten – ni gissade det – ”Summer of 69”.

Marknadsföring eller aktivism? Gränsen är hårfin, men lojaliteten bara fortsätter att öka bland Oatly-fantasterna.

Om John Flygare

Kommentarer

Kommentarer