Skånefrös resa för att möta kund på en föränderlig spelplan

Skånefrö producerar svenskodlade gräsfrön, utsäde och biokol av högsta kvalitet och är ett starkt namn bland lantbrukare, återförsäljare och anläggare. Hos trädgårdsintresserade privatpersoner är varumärket däremot inte lika känt – något som skapade en uppförsbacke när man bestämde sig för att satsa på direktförsäljning via nätet. Tillsammans startade vi en omfattande digital förändringsresa som resulterade i nytänkande, relationsskapande marknadsföring och försäljning av grönyteprodukter online.

 

Allt börjar med kundresan

För att lyckas med en digital förflyttning måste man utgå från nuläget. Var står vi idag? Vilka är våra konkurrenter? Var kan vi hitta våra potentiella kunder, hur handlar de idag och varför? Eftersom Skånefrö tidigare fokuserat mest på professionella marknader och återförsäljarledet har man kunnat förlita sig på personliga relationer och analog marknadsföring. För att öka varumärkeskännedomen och nå rätt målgrupp måste vi tänka om, tänka nytt och framför allt se hur vi kan bli relevanta för alla som drömmer om en grönskande gräsmatta.

”Rätt budskap i rätt tid och i rätt kanal är avgörande för att skapa intresse.”

+300%
försäljning

Driva trafik är A och O

Rätt budskap i rätt tid och i rätt kanal är avgörande för att skapa intresse. Med organisk och köpt trafik på Google (Ads) så ökade vi försäljningen med över 300% online och antalet följare i sociala medier ökade snabbt. I januari 2020 lanserade vi Skånefrös nya webbplats, 100% utformad efter de insikter vi fått från analysen av kundresan. Skånefrö, som tidigare fokuserat mycket på produkt, har bytt perspektiv och pratar nu om precis det kunderna vill veta: hur man skapar kvarterets grönaste gräsmatta och en trädgård att njuta av. Resultatet lät inte vänta på sig – volymen av dagliga besökare ökade från 100 till 1 000 per dag och den genomsnittliga besökstiden ökade från 18 sekunder till 1,5 minut. Även om tiden en besökare tillbringar på sajten inte är ett självändamål i sig så indikerar dessa siffror på ett ökat engagemang i Skånefrös fall.

” Med organisk och köpt trafik på Google (Ads) så ökade vi försäljningen med över 300% online”

+112%
snittköp

”Mänskliga” digitala möten

För att lyckas med försäljningsmålen online måste den digitala kundupplevelsen kunna konkurrera med ett fysiskt butiksbesök. Därför skapade vi Gräsmatteplaneraren – ett effektivt planeringsverktyg som hjälper konsumenten att enkelt beräkna sin tomtyta, välja rätt gräsfröblandning samt gödning och beställa. Gräsmatteplaneraren bidrog starkt till att vi under den första månaden efter lanseringen ökade snittköpet med 112% online. E-postadresserna som genereras används för remarketing och relationsbyggande kommunikation.

Influencersamarbeten som stärker varumärket

Under våren 2020 startade Skånefrö ett samarbete med trädgårdsprofilen Malin Persson från SVT:s Trädgårdstider. I inlägg på Instagram lyfte Malin fram biokol, en klimatsmart jordförbättrare och årets stora innovation från Skånefrö. Under hösten kommer Skånefrö att samarbeta med John Taylor, även han från Trädgårdstider, allt för att sätta Skånefrös produkter i sammanhang som ger konsumenten en bättre upplevelse av varumärket. Alla kommunikationsinsatser mäts och resultatet analyseras löpande, vilket ger oss möjlighet att hela tiden justera och anpassa våra budskap.

Affärsmodell och interna arbetsprocesser påverkas

Den digitala förflyttningen påverkar mycket mer än marknadsföring och ekosystem. I dagsläget arbetar vi med den yttre digitaliseringen vilket ofta efter en tid leder till nya utmaningar för organisationen och för upparbetade affärsmodeller. Frågor kring fri frakt, paketerbjudande och nya sätt att sälja blir viktigare än tidigare när fler kunder väljer att handla gräsfrö via nätet.

Nästa steg

Fas 1 har inneburit fokus på ökad försäljning online och att stärka Skånefrös varumärke gentemot konsument. Med det på plats behöver nu Skånefrö ytterligare arbeta med sitt omnikanala erbjudande vilket innebär fortsatt arbete med nya strukturer och processer, såväl internt som externt.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med digital acceleration?

Allt om digital acceleration