Matilda Ericsson väljer Convertor som praktikplats. Välkommen!

Convertor vill både ge och få ny kunskap och nya perspektiv inom digital transformation. Vad passar då bättre än att välkomna Matilda Ericsson som praktikant hos oss nu i höst?
Vem är du och vad studerar du? 
Jag är en positiv och nyfiken filur som just nu studerar Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet i Malmö. Jag har pluggat i ganska många år och har bland annat en kandidatexamen i visuell kommunikation. Jag har också ritat monteringsanvisningar på IKEA och varit tatuerarlärling. Jag trivs bäst när jag får vara kreativ och arbeta tillsammans med andra mot ett gemensamt mål. När jag inte pluggar ritar jag gärna fantasiväxter, eller hänger på Möllan.
Du går mot slutet av dina studier. Hur går tankarna inför stundande karriärval?
Jag tycker att den digitala marknadsföringsvärlden är väldigt spännande och ser fram emot att ta klivet ut på arbetsmarknaden. Min utbildning har gett mig en bred grund inom onlinemarknadsföring och nu hoppas jag kunna spetsa min kompetens – så att jag kan hitta det där drömjobbet!
Du ska nu ha 10 veckors LIA-praktik hos oss på Convertor. Vad är viktigt för att en praktik ska vara givande?
För mig är det viktigt att få utrymme att testa mig fram, samtidigt som jag får vägledning och stöd där jag behöver det. Det är viktigt att det sker ett utbyte sinsemellan och att jag känner att jag verkligen bidrar i företagets arbete.
Vad hoppas du få göra under din praktik?
Jag hoppas få fördjupa mig i ett par olika områden inom onlinemarknadsföring, bland annat content marketing, SEO, annonsering i sociala medier och konverteringsoptimering.
Vad utmärker en modern digital marknadsförare?
Som modern digital marknadsförare behöver man vara lyhörd för såväl kunden som det medium man arbetar i. Idag har vi fantastiska verktyg som gör det möjligt att rikta vår kommunikation på ett helt annat sätt än man tidigare kunnat, samt att mäta och optimera för att nå ut ännu bättre. Som digital marknadsförare behöver man vara nyfiken på den ständiga digitala utvecklingen och ta till vara på de nya kanaler och möjligheter som uppstår.
Nämn två saker som företag borde tänka på inom digital transformation och marknadsföring (enligt dig). 
I traditionell marknadsföring skjuter man brett, vilket kan göra att man missar målet. För att utveckla sin digitala marknadsföring är det viktigt att lägga lite tid på att hitta sin målgrupp, så att man kan lära känna den. När man vet vem man riktar sig till är det dags att börja fundera på i vilka kanaler målgruppen rör sig och i vilken ton man ska kommunicera med den. Det som gör digital marknadsföring så häftigt är att man hela tiden kan mäta och följa utvecklingen, för att se vad man gjort bra och vad man behöver bli ännu bättre på.
Varför valde du just Convertor?
Convertor är en byrå under utveckling – det tycker jag känns spännande! Det känns roligt att få vara med i den här fasen och utvecklas i takt med företaget. Dessutom verkar ni ju vara ett riktigt härligt gäng!
Välkommen Matilda!