Flera målgrupper med helt olika behov
Optimera vänder sig till såväl större, nationella byggföretag som mindre, lokala byggfirmor och konsumenter. Olika målgrupper kräver olika kanaler och framför allt olika innehåll. Du måste helt enkelt fråga dig vad målgruppen behöver och vill ha – vad som kan intressera dem och hur ni som företag kan bidra med relevant innehåll som gör deras vardag bättre, mer intressant och gärna löser ett problem eller två.
”Du måste fråga dig vad målgruppen behöver och vill ha.”
Facebook och Instagram var våra självklara kanalval när det gäller att engagera de lokala byggfirmorna. Med tävlingar, tips och erbjudande bjuder vi in till dialog, och vi berättar också om Optimeras regionala sponsringsaktiviteter som kan handla om allt från skidskytte till festivalhäng på Sweden Rock. På LinkedIn vänder vi oss främst till de större byggherrarna och här fokuserar vi på faktaspäckade inlägg kring hållbart byggande, logistik och intressanta branschnyheter.
Vi utbildar marknadsavdelningen
Vårt samarbete med Optimera är just ett samarbete. Convertor har stått för nulägesanalys och marknadsföringsstrategi samt tagit fram riktlinjer för tonläge och innehåll. Till en början stod vi för alla inlägg och all annonsering, men efterhand har Optimera tagit över allt mer av det löpande arbetet. Under vårt samarbete har vi utbildat Optimeras marknadsavdelning och utvalda nyckelpersoner i allt från Google Ads och content marketing till HubSpot och Facebook Business Manager. Tillsammans med marknadsavdelning har vi även besökt Optimeras 57 enheter och utbildat personalen i sociala medier. För att göra det riktigt enkelt för enheterna att arbeta vidare på egen hand tar Convertor fram användbara guider och mallar för nyhetsbrev och sociala medier.