Så gick Nordic Rebalance från att sälja produkter till att skapa lojalitetsstärkande kundupplevelser

Hur skapar man förtroende för en produkt på en marknad där konsumenterna är luttrade, uppgivna och känner att de redan har testat allt? Nästan varannan person i Sverige har problem med magen och 10–15 % av alla vuxna lider av överkänslig tarm, IBS. Nordic Rebalance tillverkar en fermenterad havredryck, som används som kostbehandling för bland annat IBS och utvecklad för att stärka tarmhälsan. Vårt första steg var en digital transformation som omfattade allt från kundresa till affärsmodell.

 

Allt börjar med kundresan

För att skapa starka och långvariga kundrelationer måste man utgå från nuläget. Vad behöver våra kunder? Vad tänker, tycker och känner de idag? Vilka problem kan vi lösa åt dem och hur kan vi erbjuda något som är mycket bättre än alternativen? Nordic Rebalance produkt vilar på gedigen forskning, men produkten i sig kan inte lösa hela problematiken. För att bli verkligt relevanta för våra kunder måste vi möta dem på flera olika plan och erbjuda ett konkret stöd i vardagslivet.

”För att bli verkligt relevanta för våra kunder
måste vi möta dem på flera olika plan.”

 

+444%
trafikökning

Från produkt till kundupplevelse

ReFerm är mycket mer än bara en produkt. ReFerm står för kunskap och erfarenhet, och brinner för att göra vardagslivet bättre för alla som lider av låggradiga inflammationer, såsom IBS. Under konceptet ”Magkänsla” samlade vi expertis inom allt från beteendespsykologi till kostrådgivning. I vår podcast och via webinarium lät vi våra kunder träffa dietister, friskvårdsexperter och psykologer, de fick möjlighet att ställa frågor och kanske för första gången möta någon som tog deras problematik på allvar. Vi startade också en supportgrupp på Facebook där alla drabbade fick möjlighet att mötas, prata och stödja varandra. Ett sätt att skapa förtroende och starka kundrelationer som bygger på helt andra värden än pris och produkt.

”Vi skapade starka kundrelationer
som bygger på helt andra värden än pris och produkt”

 

+120%
intäkter

”Driva trafik är A och O

Rätt budskap i rätt tid och i rätt kanal är avgörande för att skapa intresse. Med annonser i sociala medier visade vi att vi förstod konsumentens situation och pekade på en möjlig lösning. Som stöd arbetade vi med Google Ads där vi med väl valda sökord nådde ut till de konsumenter som redan aktivt letade efter en lösning på egen hand. I båda fallen drev vi trafik till ReFerms webbplats med fördjupande information och lättnavigerad webbshop.

Och resultatet då?

Det senaste året har trafiken till webbplatsen ökat med 444 %. Det har i sin tur lett till såväl en ökning av transaktionerna med 105 % som en ökad intäkt med 120 % och intresset för ReFerm växer hela tiden. Vi har sett att de mjuka värdena driver såväl intresse som köp – antalet nya lyssnare till podden ökar i jämn takt och de som tillkommer väljer ofta att lyssna genom alla tidigare avsnitt. Även webinarium och supportgrupp är uppskattade kanaler – redan efter några veckor hade supportgruppen på Facebook över 300 medlemmar och nya tillkommer kontinuerligt.

 

Vill du veta mer om hur vi arbetar med data och analys?

Allt om data & analys