Försäljning +100%
Kundens behov i fokus
För att nå studenterna måste vi förstå hur de tänker. Vi måste förstå vilka de är, hur deras vardag ser ut och vad som är viktigt för dem. Var de köper sin kurslitteratur och varför. Vi måste veta när vi har möjlighet att nå dem och genom vilka kanaler. Men viktigast av allt: vi måste förstå hur Studentlitteratur som förlag kan bli relevanta för studenterna och på vilket sätt.
”Vi måste förstå hur Studentlitteratur kan bli relevanta för studenterna.”
4 insikter som påverkade vår lösning
- Hittills har priset styrt köpet av kurslitteratur. Den som erbjuder lägst pris, snabb leverans och fri frakt står nästan alltid som vinnare.
- Förlagsbranschen är en bransch i förändring. Den tryckta boken är fortfarande viktig, men nya sätt att ta till sig information konkurrerar alltmer.
- Dagens studenter är sämre rustade än gårdagens. Många saknar de förutsättningar som krävs för att klara högre studier och behöver mer stöd.
- Förstaårsstudenten är den som köper mest ny kurslitteratur – äldre studenter lånar mer och/eller köper begagnat.
Vår lösning:
”Studentlitteratur hjälper studenterna att lyckas.”
Kundresan
En evig loop
Vi identifierade två tillfällen då studenterna är som mest mottagliga för kommunikation. Efter antagningen vill de gärna ha tips och råd inför de kommande studieåren och direkt efter uppropet vill de köpa terminens kurslitteratur.
Resultat
”Bra pris och unika, digitala verktyg är en oslagbar kombination.”