Glöm tomma klickbeten, folk vill ha texter med substans

5 konkreta tips på hur du skapar texter som fungerar

Med ett bra SEO-arbete driver du trafik till din sajt. Men vad händer sedan? På Convertor vet vi hur man skapar texter som hjälper dig att nå resultatet du önskar.

2-3 sekunder. Ungefär så lång tid brukar man säga att du har på dig för att fånga läsarens intresse. Och även om du lyckas skapa just den där rubriken som får folk att kasta sig över ditt blogginlägg, ditt nyhetsbrev eller startsidan på din webbplats måste du följa upp med en text som får dem att stanna kvar. Helst tills du fått sagt det du vill säga och möjlighet att sätta punkt. Bruset är stort, distraktionerna är många och alla andra saker som lockar är bara ett klick bort. Så hur lyckas du?

 

1. Utgå från vad läsaren vill veta, inte vad du vill berätta

Först och främst: det handlar inte om dig. Det handlar om dina besökare. Vad är viktigt för dem? Vad behöver de? Vilka problem har de och hur kan du bidra med en lösning? Hur djup kunskap har de och hur stort är deras intresse?

För att skapa texter som upplevs relevanta måste du undvika ett inifrån-och-ut-perspektiv och alltid sätta alltid läsaren i främsta rummet. Det är en ynnest att få ta upp någons tid. Se till att förtjäna den.

 

2. Rätt budskap vid rätt tidpunkt. Och på rätt plats

För att dina budskap ska tränga genom bruset måste du välja dem med omsorg. Du måste ha klart för dig när och hur du möter din målgrupp: vilken situation de befinner sig i, vilken sinnesstämning kan de tänkas vara i och vilken typ av information de är mottagliga för just där och då.

Budskapen måste alltid anpassas efter kanal

Budskapen måste alltid anpassas efter kanal. Konkurrerar du med en mängd andra aktörer i en hetsig bannermiljö eller pratar du till en engagerad läsare som sökt sig till din hemsida på egen hand? Kommer ditt inlägg att synas på LinkedIn eller Instagram? I inlägg, annonser och filmklipp uttrycker du dig kort och kärnfullt, på hemsidan har du möjlighet att bredda, fördjupa och förtydliga.

 

3. Välj. Varje. Ord. Med. Omsorg.

Hur du säger saker är lika viktigt som vad du säger. De ord och uttryck du väljer speglar vem du är och vad du står för. Säger du ”hej” eller ”tjena”? ”Böcker” eller ”litteratur”? Är ditt språk kryddat med fackord eller strör du gärna engelska uttryck omkring dig?

En genomarbetad tonalitet kan göra underverk – den stärker ditt varumärke, skapar igenkänning och särskiljer dig från dina konkurrenter. Om jag känner igen din röst varje gång du pratar lär jag också känna dig. Det skapar trovärdighet och visar att du menar det du säger.

 

4. Tänk igenom vad du vill INNAN du börjar

Det finns ingenting mer ointressant än folk som bara pladdrar. Märker jag att dina ord inte har en riktning kommer jag att sluta lyssna riktigt snabbt. En text måste jobba. Och varje ord ska ha en tydlig uppgift.

Det betyder inte att du ska stolpa fakta på varann, tvärtom. Ett ord kan finnas där för att få texten lite mjukt pratig. En oväntad vändning kan få mig att skärpa sinnena. Och en personlig kommentar kan addera det där lilla extra som får mig att förstå att du faktiskt har koll på vad du pratar om.

Det finns fyra frågor du alltid ska ställa till dig själv innan du skriver en text:

  • Vad är syftet?
  • Vem vänder jag mig till och vad vet jag om hen?
  • Vad vill jag att hen ska veta, tänka och känna?
  • Vad vill jag att hen ska göra?

Först när de fyra svaren är på plats är det dags att börja skriva.

 

5. Mellanrubriker regerar

Huvudrubriker i all ära, men textens verkliga hjältar är mellanrubrikerna. De där små, sköna hållpunkterna som ger din text struktur och styrka. Vetenskapen säger att det finns två olika slags läsare: de som scannar och de som läser metodiskt. Fördelningen dem emellan är cirka 50/50 och det finns inga tydliga kopplingar till vare sig ålder eller kön som visar vem som är vem.

Huvudrubriker i all ära, men textens verkliga hjältar är mellanrubrikerna.

Den metodiska läsaren börjar med rubrik och ingress och värderar sedan innehållet. Verkar det intressant läser hen uppifrån och ner. Scannaren låter ögat glida över skärmen och hoppar gärna in i en text där det känns spännande. Det kan till exempel vara här, vid den femte mellanrubriken. Och just därför är mellanrubriker så väldigt viktiga – varje ny rubrik ger dig en ny chans att fånga din läsare.

 

Cecilia Eklund
Copywriter & Strateg

 

Fler insikter